S  C  H  O  L  A  N  D  E  R
B    I    U    L    E    T   Y   N         M    I    N    I    S    T     E    S    T    W    A        K    U    L    T    U    R    Y

 

Luty '05, nr14 (27)

 Redaktor: Wiktor Koliñski  

Omnis ars naturae
imitatio est
_ _ _

wszelka sztuka jest na¶ladowaniem natury
(Seneka, Listy moralne do Lucyliusza, 41,8)

-------------------

Artyku³y

[+] Wstêp

[+] Wyniki konkursu...

[+] Drugi konkurs poetycki

[+] Dzieje rodu hrabiów Shalom

-------------------
Linki:
+Archiwum
+Filharmonia
+Min. Kultury
+Galeria Scholandczyków
+Galeria Fanaberii
+Muzeum starych stron Scholandii
-------------------
Wszystkich chêtnych do wspó³pracy (nie za darmo oczywi¶cie) prosimy o kontakt: [email protected] 
-------------------
Archiwum 
-------------------

 Siedziba: Ivonis /DE

Szanowni Scholandczycy!

        Kadencja obecnego Rz±du dobiega koñca, to samo mo¿na wiêc powiedzieæ o kadencji obecnego Ministra Kultury. Nadszed³ czas na krótkie podsumowanie. W obecnej kadencji Ministerstwo Kultury ukoñczy³o Konkurs Graficzny, rozpisa³o i ukoñczy³o Konkurs na najlepsze opowiadanie historyczne oraz rozpisa³o Drugi Scholandzki Konkurs Poetycki. Praktyka wiêc pokazuje, ¿e od pocz±tku do koñca ka¿dego konkursu mija ¶rednio oko³o trzech miesiêcy. Jest to dosyæ d³ugi okres jak na pañstwo wirtualne, lecz cieszy nas to, ¿e konkursy wci±¿ maja powodzenie i staja siê cecha charakterystyczn± naszej scholandzkiej kultury. Wa¿nym wydarzeniem by³o równie¿ wprowadzenie sportu wirtualnego do struktur Ministerstwa Kultury. Powsta³ Scholandzki Zwi±zek Sportu, w³±czony do struktur Ministerstwa poprzez odpowiednie rozporz±dzenie Ministra. Prezesem zosta³ Adrian Szkutek, który aktywnie teraz pracuje nad popularyzacj± sportu w Scholandii i poza jej granicami. Kolejnym bardzo wa¿nym wydarzeniem w kulturze Scholandii by³o wydanie Rozporz±dzenia Ministra Kultury o muzeach i galeriach domowych, zgodnie z którym twórca muzeum lub te¿ galerii mo¿e liczyæ nawet na 100% dofinansowanie budowy domu mieszkalnego, a zarazem siedziby instytucji kulturalnej. Z tej oferty skorzysta³o ju¿ piêæ muzeów i galerii, a cztery kolejne wnioski s± w trakcie rozpatrywania przez Sta³e Kolegium Ekspertów przy Ministerstwie Kultury Królestwa Scholandii. Wa¿nymi wydarzeniami kulturowymi w Scholandii by³a premiera sztuk „Król Radrag VI (Pax Radgariana)” oraz „Ramus i Thaira” w Teatrze w Elfidias. Po raz pierwszy chyba w historii v-¶wiata mia³ miejsce wystêp trupy Teatru w Elfidias w Mandragoracie Wandystanu na zaproszenie w³adz tego kraju, czyli po raz pierwszy poza granicami Scholandii. Obecna kadencja charakteryzuje siê prawdziw± eksplozj± powstawania licznych instytucji kulturalnych. Nale¿y tu wymieniæ liczne muzea Zamku Królewskiego, niektóre odnowione, niektóre nowopowsta³e (jak np. Galeria Królów Scholii), Muzeum Kultury Germañskiej, Galeria Z³otych My¶li Scholandczyków „Aurea Dicta”, Galeria Sztuki Elfidias, Galeria Poezji Piotra Mura, Galeria Malarstwa Ardeñskiego „Shlizer’s Gallery”, Muzeum Narciarstwa, Galeria Opowiadañ Fantasy, Muzeum Wêdkarstwa oraz Muzeum Kultury Elfidy Prehistorycznej. Wiêkszo¶æ z tych muzeów oraz niektóre inne (jak np. Muzeum Religijnych i Kulturalnych Symboli Judaizmu) otrzyma³y swoje siedziby i wiele z nich dziêki dotacjom Ministerstwa Kultury. Wa¿nym wydarzeniem dla kultury w dziedzinie legislacji by³o uchwalenie przez Parlament zredagowanej przez Ministra Kultury Ustawy o zasadach i ¶rodkach ochrony dziedzictwa narodowego Królestwa Scholandii z dnia 24 listopada 2004 roku. Ustawa wprowadza liczne regulacje, które pozwalaj± lepsz± kontrolê nad instytucjami kulturalnymi  celu zapobiegania ich zniszczeniu i uszkodzeniu. Kolejnym krokiem w tym kierunku by³o Rozporz±dzenie Premiera o powo³aniu Rz±dowego Archiwum Stron Publicznych, które ma s³u¿yæ do przechowywania wszystkich stron Scholandii, posiadaj±cych znaczenie dla kultury i to¿samo¶ci Królestwa. Nie s± to wszystkie prace i wydarzenia, zwi±zane z obecna kadencj±, lecz powy¿sze daje mo¿liwo¶æ wgl±du w ogólny stan kultury scholandzkiej w chwili obecnej z perspektywy trzech miesiêcy pracy Ministerstwa. Nale¿y wiêc uznaæ tê kadencjê za udana, chocia¿ bardzo du¿o pozosta³o jeszcze do zrobienia.

Wiktor Koliñski
Minister Kultury

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Wyniki Konkursu na najlepsze opowiadanie

        W poprzednim numerze „Scholandra” zosta³y opublikowane utwory, wys³ane w ramach Konkursu na opowiadanie o tematyce historycznej. G³osowanie obywateli pokaza³o, ¿e wiele osób interesuje siê literatur± i histori± naszego kraju, a wiêc mo¿na powiedzieæ, ¿e by³ to konkurs udany, promuj±cy nasz± krajow± literaturê i historiê staro¿ytn± Królestwa. Pierwsze miejsce zajê³o opowiadanie pt. „Opowie¶æ o tym, jak wódz Abogard Scholie uratowa³”, napisane przez Wiktora Koliñskiego. Drugie miejsce zajê³o opowiadanie Tanisa Pó³elfa pt. „Historia Wojen z Drowami” (Mrocznymi Elfami). Trzecie miejsce zaj±³ poemat Mateusza Mikolaja opowiadaj±cy o historii Elfidy oraz opowiadanie Jerzego Golowanowa pt. „¯ycie i Dzie³o Khara Króla Elfidy”. Gratulujemy zwyciêzcom.

Wiktor Koliñski

-------------------------------------------------------------------------

Drugi Scholandzki Konkurs Poetycki

    Nie po raz pierwszy odbywa siê w Scholandii Konkurs Poetycki. Pierwszy Scholandzki Konkurs Poetycki oraz Pierwszy Miêdzynarodowy Konkurs poetycki w ramach sojuszu dreamlandzko-scholandzkiego zakoñczy³y siê powodzeniem. Mamy wiêc nadziejê, ¿e tak samo bêdzie w przypadku obecnego konkursu. Poezja zawsze by³a popularna w¶ród Scholandczyków, wystarczy zobaczyæ liczne galerie z wierszami oraz utwory poetyckie w czasopismach.
Zasady Konkursu:
Wysy³anie wierszy na adres: [email protected]
Publikacja wszystkich utworów poetyckich w czasopi¶mie "Schalander" i g³osowanie na najlepszy utwór w Biurze Statystycznym "Lamstat".
Nagrody:
1 miejsce: 170 arm;
2 miejsce: 150 arm;
3 miejsce: 120 arm.
 Poza tym ka¿dy z uczestników otrzyma honorarium, nale¿ny za materia³y, zamieszczane w "Scholandrze": 15 arm.
Zachêcamy wiêc wszystkich do licznego uczestnictwa.

Wiktor Koliñski

-------------------------------------------------------------------------

Dzieje rodu hrabiów Shalom

Rodzina przysz³ych hrabiów Shalom pochodzi³a z Augsburga i tradycyjnie starszy syn z rodziny stawa³ siê rabinem, albowiem rodzina ta wyró¿nia³a siê wiedz±, m±dro¶ci± i znajomo¶ci± Tory. Z zawodu byli oni przewa¿nie jubilerami, lecz od XIV wieku coraz czê¶ciej zajmowali siê wyrobem piêknie dekorowanej broni. Trudno¶ci, wi±zane z powstaniem w Niemczech cechów, które ograniczy³y znacznie mo¿liwo¶ci dla ¯ydów zajmowania siê rzemios³em, a tak¿e religijne prze¶ladowania spowodowa³y emigracjê gminy na pocz±tku XV wieku z Augsburga do Kadyksu, który wtedy by³ wci±¿ w rêkach Arabów, zwanych Maurami, o wiele bardziej tolerancyjnych dla ¯ydów, ni¿ ówcze¶ni chrze¶cijanie. Nazywano ich tam ze wzglêdu na pochodzenie aszkenazi – od hebrajskiego wyrazu „Aszkenaz” – Niemcy. Ten wyraz sta³ siê ich przydomkiem na wiele lat.
Pocz±tki scholandzkich dziejów hrabiów Shalom mia³y miejsce w 1492 roku, gdy Królowa Kastylii i Aragonu Izabela I Katolicka i Król Ferdynand wydali edykt, wypêdzaj±cy z kraju wszystkich ¯ydów. W owych czasach Kadyks by³ wielkim portem i dopiero co przysz³a do Hiszpanii wielka nowina o odkryciu przez Admira³a Cristobala Colombo Indii na Zachodzie. Miasto, przepe³nione ma³ymi sklepikami ¯ydów, by³o wzburzone i wielka nowina o z³ocie i przyprawach z Indii by³a po³±czona z konieczno¶ci± wyjazdu z Pó³wyspu Iberyjskiego dla wszystkich wyznawców wiary moj¿eszowej.
    Stary rabin Ariel ben Jicchak zgromadzi³ swoich wyznawców w ma³ej synagodze na przedmie¶ciach Kadyksu i powiedzia³ do nich:
„Mê¿owie bracia, synowie Izraela! Podobnie jak przodkowie nasi musimy porzuciæ nasz± przybran± ojczyznê i wyruszyæ w dalek± drogê w poszukiwaniu nowej Ziemi Obiecanej. Brat nasz Szlomo ben Jaakow, szlifierz diamentów, sprzeda³ maj±tek i kupi³ niewielki statek, wynaj±³ marynarzy i jest gotów razem z nami wyruszyæ w Nowy ¦wiat, gdzie nie dosiêgnie nas okrucieñstwo inkwizycji i siepaczy królewskich”.
Nastêpnego dnia zgromadzi³o siê w porcie Kadyksu dwunastu wiernych wraz z ¿onami i dzieæmi. D³uga droga by³a przed nimi, lecz mocne linie statku, ma³ej karaweli, oraz do¶wiadczenie za³ogi, zwerbowanej spo¶ród dzielnych rybaków z Kadyksu, napawa³y pasa¿erów pewno¶ci±.
    Podró¿ trwa³a sze¶ædziesi±t osiem dni i 12 maja 1493 roku podró¿ni zobaczyli siemiê. Nie by³a to jednak spodziewana Espaniola, lecz zupe³nie nieznana wyspa. W krótkim czasie znaleziono zatokê, która niejako sama natur± by³a przystosowana do przyjmowania statków. Zielone brzegi i ¼ród³a wód urzek³y za³ogê i pasa¿erów. Spuszczono szalupê, w której pierwsi koloni¶ci dotknêli stop± piêknej, lecz nieznanej wyspy.
    Stary rabin Ariel ben Jicchak wysiad³ na brzeg, podtrzymywany za ramiona przez swoich synów – Ariela m³odszego i Jehudê. I gdy zobaczy³ on, jak piêkna jest wyspa, jak bardzo dobra jest dla zamieszkania, przemówi³ stary rabin i pob³ogos³awi³ Boga Izraela w nastêpuj±cych s³owach:
B³ogos³awiony jeste¶, Panie, Stwórco Nieba i Ziemi,
Który stworzy³e¶ wszystko i który da³e¶ cz³owiekowi oddech i moc ¿ycia
Uratowa³e¶ nas z odmêtów zag³ady, od Lewiatana oceanu,
Podobnie jak wyrwa³e¶ mocnym ramieniem swoim
 przodków naszych z side³ ¶mierci, z fal Morza Czerwonego
Wybawi³e¶ nas i pob³ogos³awi³e¶ nam,
Aby daæ nam w posiadanie piêkn± ziemiê
Podobnie jak da³e¶ przodkom naszym Ziemiê Kanaan
Oto nasza Ziemia Obiecana, któr± obdarzy³ nas Pan!
    Gdy tylko ostatnie s³owo przebrzmia³o, nie wytrzyma³o serce starego rabina i martwy pad³ na rêce swoich synów Ariel ben Jicchak, zwany Aszkenazi, rabin z Kadyksu.
    Wyl±dowali oni, jak siê okaza³o, na wschodnim brzegu Scholii, niedaleko Porta Regni, gdzie siê pocz±tkowo równie¿ osiedlili, aby w okresie pó¼niejszym przenie¶æ siê do Scholopolis, gdzie zajmowali siê nadal rzemios³em. Piêkna broñ, wyrabiana przez rodzinê rabbiego Ariela (a w³a¶nie takie imiê nadawano tradycyjnie pierworodnemu w tej rodzinie), by³a popularna na dworze Królów Scholii, a¿ w koñcu powierzono im zarz±dzanie manufaktur± broni, której wydajno¶æ niezwykle siê poprawi³a. Na pocz±tku XVI wieku manufaktura zosta³a przeniesiona do Lahnstein, gdzie rodzina rabbiego Ariela z Kadyksu zaprzyja¼ni³a siê i zamieszka³a wraz z rodzin± von Lahnstein, potomkami Ksiêcia Elfidy Lermiala, który zgodnie z legend± kilkaset lat wcze¶niej zawêdrowa³ do Scholii z Elfidy. Przenosiny by³y zwi±zane z prze¶ladowaniami ¯ydów, które wybuch³y w Scholopolis i zakoñczy³y siê spaleniem synagogi w roku 1548, co spowodowa³o przeniesienie siê ¯ydów ze Scholopolis do Lahnstein, gdzie mieszkali wci±¿ potomkowie Elfów. Legenda rodzinna g³osi, ¿e który¶ z rabinów zmar³ bezpotomnie i w³a¶nie jeden z potomków Ksiêcia Elfidy postanowi³ dalej kierowaæ gmin±. Odt±d rodzina rabina z Kadyksu nosi³a nazwisko Lahnstein. Przemo¿ny wp³yw duchowo¶ci elfickiej spowodowa³ znaczne zmiany w religijno¶ci gminy ¿ydowskiej w Lahnstein, która przekszta³ci³a siê w synagogê modernistyczn±, znacznie bardziej liberaln± w kwestiach religijnych i otwart± na ¶wiat.
    W okresie walk, zwi±zanych ze zmian± dynastii w Scholii pod koniec XVII wieku, Ariel Lahnstein dostarcza³ broñ genera³owi Vladargowi, który po zwyciêstwie nad wrogami Scholii i po koronacji jako Król Vladarg I, uhonorowa³ swojego wspó³pracownika tytu³em hrabiego. Nazwa tytu³u (hrabia Shalom) pochodzi od przekonania Króla, ¿e swoje zwyciêstwo i zaprowadzenie pokoju w Scholii zawdziêcza on miedzy innymi w³a¶nie skromnemu dostawcy z Lahnstein. Podobieñstwo natomiast herbu hrabiego Shalom do herbu Ksiêcia Elfidy (czarny orze³ na czerwono-z³otym tle) jest zwi±zane z wiêzami pokrewieñstwa pomiêdzy tymi rodzinami. Ró¿nica polega jedynie na obecno¶ci gwiazdy Dawida na herbie hrabiego Shalom, przypominaj±ca o historii jego rodu, która zaczê³a siê w Augsburgu i skoñczy³a siê w Scholopolis, gdzie a¿ do dzisiejszego dnia mieszkaj± potomkowie zarówno jednej jak te¿ drugiej rodziny.

Jerzy Golowanow