Szanowni Wspó³obywatele!
W aktualnym nadzwyczajnym numerze "Scholandra" publikujemy wiersze i
artyku³y, które dotar³y do Redakcji w ramach Konkursów
Ministerstwa Kultury Scholandii. Byæ mo¿e niektórzy siê
rozczaruj± tym, ¿e niewiele utworów mo¿emy teraz pañstwu
zaprezentowaæ. Nie jest to jednak nasza wina, jeno tych, którzy nie
zechcieli odpowiedzieæ na nasze wielokrotne apele. Mimo wszystko
uwa¿amy, ¿e Konkursy by³y udane. Niektórzy siê odezwali i
przys³ali do nas swoje utwory poetyckie i publicystykê,
po¶wiêcona rozwojowi kultury w Scholandii.
Prosimy tez zwróciæ uwagê, ¿e zamieszczone utwory s±
anonimowe. Nie chcemy bowiem sami byæ sêdziami Konkursów.
Zwyciêzców wska¿ecie nam wy, szanowni Scholandczycy. Na stronach
Biura Statystycznego "Lamstat" zosta³a zamieszczona ankieta, w ramach
której mo¿na zag³osowaæ na jeden z przedstawionych utworów.
Zwyciêzcy Konkursów, czyli osoby, którzy napisali najlepszy
artyku³ i najpiêkniejszy wiersz, otrzymaj± nagrodê 100 arm. Ten,
kto zajmie drugie miejsce w Konkursie poetyckim i w Konkursie na
najlepszy artyku³, otrzyma nagrodê 20 arm. Prosimy wiêc wszystkich
o przeczytanie przedstawionych utworów i o oddanie swego g³osu na
stronie odpowiedniej ankiety w Biurze Statystycznym "Lamstat".
Poza tym Ministerstwo pragnie przypomnieæ, ¿e wszyscy twórcy i
dzia³acze kultury w Scholandii mog± korzystaæ z ofert
stypendialnych Ministerstwa Kultury. Poza tym zwracamy uwagê
burmistrzów i prefektów na mo¿liwo¶æ otrzymania dotacji na
projekty kulturalne w miastach i prowincjach.
Ministerstwo przygotowuje obecnie program nauczania w szkole, która
ma byæ zorganizowana w Scholandii w czasie najbli¿szym. Ka¿dy z
nowych mieszkañców Scholandii móg³by tam siê dowiedzieæ o
podstawach kultury, historii, geografii, systemu prawnego i politycznego
Scholandii, znale¼æ praktyczne wskazówki na temat ¿ycia w
Scholandii, podstawach jej gospodarki i zwyczajów. Wirtualna matura
mog³aby byæ w postaci testu, wykonanie którego z ocena pozytywna
mog³oby dawaæ prawo do studiów na KUS i do zajmowania niektórych
stanowisk w administracji pañstwowej i do prowadzenia niektórych
rodzajów dzia³alno¶ci. Niektórzy bêd± mogli od razu zdaæ
ten test, niektórzy bêd± musieli przeczytaæ wyk³ady.
Poszukujemy wspó³pracowników i pomys³odawców co do tematyki,
podejmowanej w naszej scholandzkiej szkole.
Pragnieniem Ministerstwa jest równie¿ zorganizowanie w Scholandii
Akademii Sztuk Piêknych. By³aby to uczelnia, w ramach nauczania
której studenci mogliby siê zapoznaæ z estetyk±, histori±
sztuki i z konkretnymi praktycznymi wskazówkami na temat tworzenia
dzie³ sztuki wizualnej w ramach istnienia wirtualnego. Potrzebujemy
jednak osoby, które mog³yby siê podj±æ pracy w Akademii.
Potrzebujemy kierownika i wyk³adowców. Bêdzie to zapewne dobrze
p³atna praca, daj±ca du¿o satysfakcji i rado¶ci.
dr Wiktor Koliñski
Minister Kultury
-------------------------------------------------------------------------
Wiersze
Wiersz 1 Poranek (Sonet)
Jutrzenka ¶liczna las zaró¿owi³a
I jego mroki blaskiem swym ol¶ni³a
W³o¿y³a nó¿kê w bryzy lekkiej strzemiê
Z ³±k górskich rosy czystej ³yczek spi³a
I cisza nocy znika do wieczoru,
Gwarowi dnia ust±pi senno¶æ boru
Podnosi siê i wstaje wraz z górami,
Zieleni siê, nabiera las koloru
Nadchodzi s³oñce jak wojownik wielki
Po niebie p³ynie tak jak okrêt krzepki
Stêskni³o siê za naszymi lasami,
Powraca znów, jak powraca³o wieki
Poranek nadszed³, blask wype³ni³ ziemiê
I ca³y ¶wiat porzuci³ nocy brzemiê
Wiersz 2 Morze
Morze l¶ni lazurow± po¶wiat±,
W lustrze niebios przygl±da siê wdziêcznie.
Od pocz±tku istniejesz ty ¶wiata,
Toczysz fale wytrwale i zrêcznie.
Nieraz gro¼nie zasêpiasz swe czo³o,
W bia³ej pianie jak w mleku sk±pane.
W gniewie grozê rozsiewasz doko³a
D¼wiêkiem grzmotów, piorunów b³yskaniem.
Nieraz jeste¶ jak matka ³agodne,
Czule brzegi falami dotykasz.
Takie piêkne, spokojne, pogodne
Statki kruche jak dzieci ko³yszesz.
Twe oblicze jest zmienne jak ¿ycie
I niezmienne jak gwiazd migotanie.
Wielk± szata ty, ¶wiata okryciem
Ty¶ wieczno¶ci±, ty¶ piêknem i trwaniem.
Wiersz 3 Zaufanie
Dwie czarne, bezkszta³tne postacie;
Ona i on - aluzja.
Siedz±c trzymaj± siê za rêce;
Dwie bezkszta³tne, obce sobie postacie.
On podobny do niej a ona do niego;
Lecz czarne postacie nie s± takie same.
Bo on mówi a ona s³ucha;
Choæ bezkszta³t s³ucha - nie s³yszy.
Wiêc trwaj± dwie czarne, zapomniane postacie
W milcz±cej rozmowie na snu granicy;
Zapatrzone ¶lepymi oczami w horyzont -
W bezkres, gdzie zachodzi nadzieja i mi³o¶æ.
Wiersz 4 wiêzienie bez krat
niemy ha³as mnie otacza
g³uchy jêk martwych dusz
krzycz± co¶ ja nie s³yszê
jestem g³ucha na odg³osy z zewn±trz
¶lepa na obrazy z zewn±trz
nie czujê ¿adnych bod¼ców
nie ma nic
jestem sama w mym odizolowanym ¶wiecie
kim jeste¶ czego tu szukasz
to nie miejsce dla ciebie
odejd¼ pozwól mi cierpieæ w samotno¶ci
spadam w przepa¶æ nie widzê dna
to nie martwe dusze
to wzywanie o pomoc mojej pod¶wiadomo¶ci
samotna w swym wiêzieniu
wiêzieniu bez krat
jedynym towarzystwem jest pró¿nia i ¶mieræ
odejd¼cie umilknijcie
wyjd¼cie i zatrza¶nijcie za sob± drzwi
tu ju¿ nie ma nic
jedynie ból po utracie ¿ycia
Wiersz 5 Ja sama .... O sobie
Kim jestem??
Dok±d zmierzam??
Czego chcê ??
Jestem sob± ... niewinn±, bezbronn±
Jestem czym¶ i niczym ....
Jestem s³owem i cisz±
....
Jestem my¶l± i marzeniem ....
Jestem zapomnieniem
Zmierzam do wolno¶ci
Do wiecznego szczê¶cia
Do raju, samotno¶ci
Do pragnienia i spokoj u
Do ci±g³ego wodopoju
Mi³o¶ci ....
A chcê?? Pytanie ....
Chcê ci±g³ej wiary ¿e bêdzie lepiej
....
Chcê wiecznego uczucia zmêczenia
Ale nie takiego zwyk³ego ....
Zmêczenia ze spe³nienia
Zmêczenia z rado¶ci
Zmêczenia z pragnienia
Wci±¿ to nowego wierzenia
W lepsze jutro ....
które nadejdzie
-------------------------------------------------------------------------
Artyku³1 "Rozwój kultur regionalnych - droga do rozwoju kultury Scholandii"
Historia Scholandii pokazuje wyra¼nie, ¿e w
przesz³o¶ci by³ to kraj z charakterystyczna kulturowa
regionalizacj±. Liczne pañstwa, które odpowiadaj± generalnie
aktualnym prowincjom Scholandii rozwija³y siê samodzielnie,
tworz±c i rozwijaj±c sobie tylko w³a¶ciw± kulturê. W
przypadku niektórych Prowincji mo¿na mówiæ nawet o powstaniu i
rozwoju odrêbnych cywilizacji, jak np. cywilizacja scholijska, czy
te¿ cywilizacja elficka. Nie oznacza to bynajmniej, ¿e te
zró¿nicowane kultury nie kontaktowa³y siê ze sob± i nie
tworzy³y te¿ kultur mieszanych. Wrêcz przeciwnie, wzajemne
wp³ywy ró¿nych kultur i ¿ywe kontakty ludzi staro¿ytnej
Scholandii umo¿liwi³y istnienie obecnej Scholandii pañstwa
jednolitego, z konkretnym i integralnym dziedzictwem kulturowym.
W czasach obecnych min±³ ju¿ okres ca³kowitej
unifikacji kultury Scholandii. Mieszkañcy ka¿dej z prowincji na nowo
odkrywaj± bogactwo w³asnego, regionalnego dziedzictwa kulturowego.
Przejawy tej regionalizacji kultury widaæ wszêdzie. Powstaj±
i rozwijaj± siê media regionalne (Czas Rosario, Projekt
filo-Deltyjski, Elfida News i ¯ycie Scholii).
Pojawi³a siê te¿ pierwsza regionalna uczelnia: Instytut Kultury
Elfickiej. Ka¿da Prowincja szuka wiêc w³asnego kulturowego
wizerunku, który mo¿e siê staæ jej wyró¿nikiem na tle innych
prowincji i regionów. Widaæ to chocia¿by w ci±g³ej przebudowie
stron prowincji i miast Scholandii (ostatnio Elfida, Bergia, Darea,
Adalberta, Elfidias, Tomaspol, Lampedusa). Naukowcy podejmuj± tez
dzia³anie na rzecz opracowania historii poszczególnych prowincji
(przyk³adowo wyk³ady pt. Historia Elfidy I i Historia
Elfidy II).
Nie doprowadza to jednak do rozdrobnienia kultury Scholandii
na regionalne fragmenty, tylko do jej ci±g³ego wzbogacenia. Role
czynnika integruj±cego kulturê Scholandii pe³ni Instytut Kultury
Scholandzkiej, który nieustannie poszukuje drogi do po³±czenia
zró¿nicowanych prowincjonalnych kultur regionów Scholandii w jedna
ca³o¶æ. Zatem jedynie w przypadku harmonijnego po³±czenia
wszystkich wy¿ej wymienionych czynników rozwój kultury regionalnej
doprowadzi do wzrostu poziomu kulturowego ca³ego Królestwa.
Dobrym przyk³adem ze ¶wiata realnego mog³yby byæ
Niemcy, gdzie prawdziwe zró¿nicowanie kulturowe landów (które
niegdy¶ by³y odrêbnymi pañstwami) i pielêgnowanie tej
odrêbno¶ci bynajmniej ni szkodzi rozwojowi kultury Niemiec, lecz
wrêcz przeciwnie, prowadzi do ubogacenia i stanowi fundament jej
bogactwa.
Scholandia obecnie jest na etapie odrodzenie regionalnych
kultur. W przypadku m±drego po³±czenia rysów kulturowych
ka¿dej z Prowincji w jedna ca³o¶æ po¿ytek dla ca³ej kultury
Scholandii mo¿e byæ niezmiernie wiêkszy, ni¿ gdyby jej kultura
zachowa³a ¶cis³± unifikacjê.
-------------------------------------------------------------------------
Artyku³2 "Rozwój kultury duchowej w Scholandii"
Scholandia jest pañstwem wirtualnym, a wiêc podstawow±
p³aszczyzn± komunikowania siê miêdzy obywatelami jest s³owo.
Owszem, inne no¶niki znaczenia te¿ odgrywaj± swoja rolê, jak na
przyk³ad obraz, ale s³owo zajmuje pozycjê szczególnie wa¿n±
dla kontaktów miedzy obywatelami i jego podstawowa funkcja
wyra¿anie my¶li i uczuæ jest niezbêdna w pañstwie wirtualnym.
Ró¿nimy siê od ¶wiata realnego przede wszystkim tym, ¿e
korzystamy z wiêkszej ilo¶ci po¶redników we wzajemnych
kontaktach, ni¿ w warunkach realnych. Najwa¿niejszym ¶rodkiem
komunikowania siê jest wiêc s³owo pisane. Odpowiada to równie¿
temu, co siê dzieje w kulturze Królestwa. Rozwój mediów,
literatury i w ogóle wszystkiego, co jest zwi±zane z kultur±
s³owa pisanego wyznacza niejako kierunki i tendencje rozwoju
scholandzkiej kultury.
Obecnie w ¶wiecie realnym coraz wiêksz± role odgrywa
obraz, albowiem kontakty miêdzyludzkie najczê¶ciej nie wymagaj±
posiadania kultury czytania i pisania. Obraz jest czym¶ powszechnym,
tworzy poczucie blisko¶ci i zapewne u³atwia kontakty. Negatywnym
jednak aspektem wej¶cia kultury obrazu jest uproszczenie
spojrzenia na ¶wiat, pozbywanie siê abstrakcji, które s± chyba
najwiêkszym dorobkiem cywilizacji europejskiej i sp³ycenie kultury
duchowej. S³owo wymaga bowiem dokonywania wysi³ku w celu zrozumienia
rozmówcy, s³owo jest abstrakcja, wiêc przedstawia co¶, co siê
nie da przedstawiæ w jakikolwiek wizualny sposób. Wizualizacja
abstrakcji prowadzi do sp³ycenia, ograniczenia i czêsto te¿ do
ca³kowitego zniszczenia ich znaczenia.
Wirtualny ¶wiat pozwala na nowo odkryæ potêgê
s³owa. Owszem, tutaj te¿ odgrywa swoja role obraz, lecz w kontaktach
s³owo nie mo¿e byæ niczym zast±pione. Piszemy i czytamy wyrazy,
w których ukrywa siê charakter i intencja cz³owieka z którym
rozmawiamy. Zrozumienie tych niuansów wymaga wysi³ku
intelektualnego, którego nam coraz bardziej oszczêdza
(nies³usznie) cywilizacja ¶wiata realnego.
Zatem tendencj± rozwoju kultury w Scholandii jest rozwój
kultury duchowej opartej na s³owie pisanym. Jest to trend, przyczyny
którego kryj± siê w specyfice istnienia wirtualnego, w istnieniu,
opartemu na wymianie informacji, no¶nikiem której jest w³a¶nie
s³owo pisane. Nie wykluczono zatem, ¿e Scholandia bêdzie miejscem
rozwoju poezji i literatury piêknej. Nie da siê bowiem wyraziæ
siebie inaczej, ni¿ za po¶rednictwem s³owa, w którym mo¿na
zawrzeæ wszystko, co cz³owiek prze¿ywa i chce przekazaæ innym.
-------------------------------------------------------------------------
Artyku³ 3 "Rozwój kultury i od czego on zale¿y?"
Scholandzka kultura w ostatnim czasie zaczê³a od¿ywaæ. Dzieje
siê w niej coraz wiêcej ciekawych rzeczy, otwierane s± coraz to
nowe muzea i wystawy. Zatem Scholandzka kultura bêdzie siê
rozwija³a, nie wiadomo jednak, w jakim kierunku. W tej kwestii bardzo
wiele zale¿y od samego Ministra Kultury, je¶li bêdzie z³y to
niestety nasza kultura nie bêdzie siê wcale rozwijaæ, je¶li
jednak minister zatroszczy siê o stworzenie odpowiednich warunków to
wtedy dojdzie do rozwoju naszej narodowej kultury. Aktualnie ministrem
kultury jest Wiktor Koliñski, na pocz±tku jego kadencji mówi³o
siê, ¿e za jego rz±dów rozwijaæ siê bêdzie g³ównie
kultura elficka i ¿ydowska. Jednak po dwóch miesi±cach od
objêcia przez niego stanowiska mo¿na stwierdziæ, ¿e ci, którzy
tak mówili racji nie miêli. Kultura rozwija³a siê, bowiem w
wielu kierunkach, nie zabrak³o muzeum ¿ydowskiego i Instytutu
Elfickiego, ale oprócz tego otwarto kilka Galerii i starano siê
tak¿e nawi±zaæ miêdzynarodow± wspó³pracê kulturow±.
Jak to jednak bêdzie wygl±daæ w przysz³o¶ci?
Najprawdopodobniej najbardziej rozwinie siê sztuka wizualna;
fotografika, obrazy stworzone za pomoc± komputerowego oprogramowania.
Tendencje do powstawania takich dzie³ mo¿na zaobserwowaæ ju¿
teraz i zapewne w tym kierunku bêdzie siê rozwijaæ kultura.
Zdecydowanie mniej bêdzie powstawa³o prac, je¶li chodzi o rysunek.
Jednak kultura, to nie tylko obrazy, dlatego nale¿y tu tak¿e
powiedzieæ o Scholandzkiej literaturze, która zapewne tak¿e bardzo
siê rozwinie. Zapewne powstanie wiele wierszy, opowiadañ, a i
kiedy¶ doczekamy siê ukoñczenia pierwszej Scholandzkiej powie¶ci
o Nadinie de Belli. Wszystko wskazuje tak¿e na to, ¿e i teatr po
d³ugim okresie jego braku w naszej kulturze teraz rozwinie siê i nie
bêd± wystawiane sztuki z ¶wiata realnego, a raczej powstan±
takie, opisuj±ce Scholandiê i jej mieszkañców. Niew±tpliwie
Scholandzcy twórcy kultury maj± ogromne pole do popisu, gdy¿ nasz
kraj nie dysponuje obecnie du¿ym dziedzictwem kulturowym. Dawniej, aby
powsta³o jakie¶ muzeum, czy galeria minister musia³ w³o¿yæ w
to wiele trudu, znale¼æ chêtnych do podjêcia siê tej
inwestycji, w przysz³o¶ci jednak minister kultury bêdzie mia³
znacznie mniej do roboty, je¶li chodzi o organizacjê, gdy¿ wraz z
przybywaniem do Scholandii obywateli pojawi± ciê ci, którzy w
naszej kulturze bêd± chcieli dzia³aæ. Wszystko odbywaæ siê
bêdzie na szczeblu lokalnym, to prefekci i burmistrzowie bêd± albo
zachêcaæ obywateli do zajêcia siê organizacj± np.: wystawy,
albo jedynie bêd± wspieraæ mieszkañców, którzy sami
wyst±pi± z tak± inicjatyw±. Na wszystko jednak potrzebne s±
fundusze, jednak i z tym nie bêdzie raczej wiêkszych problemów.
Przede wszystkim, dlatego, ¿e znajd± siê sponsorzy, którzy
zainwestuj± w rozwój kultury, a po drugie, dlatego, ¿e takie
inicjatywy zaczn± przynosiæ dochody, dziêki systemowi Febus, z
którego obecnie wielu twórców po prostu nie korzysta. Wtedy ju¿
rozwój kultury nie bêdzie zale¿a³ tak bezpo¶rednio od ministra
jak teraz, bêdzie on pe³ni³ raczej funkcjê obserwatora kultury,
który w odpowiednim momencie wyda rozporz±dzenie lub wspomo¿e
akcjê kulturaln±. Kultura zacznie siê wtedy rozwijaæ we
wszystkich kierunkach na raz, w jednych bardziej, w innych nieco mniej,
jednak zawsze znajdzie siê jaki¶ obywatel, który bêdzie chcia³
rozwin±æ jak±¶ dziedzinê kultury. Jednak, aby by³o to
mo¿liwe, teraz minister kultury musi sprawiæ, by na rozwoju kultury
zale¿a³o nie tylko jemu i garstce entuzjastów, ale ca³emu
narodowi Scholandzkiemu.
|